szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kormány 3 százalékos GDP-csökkenést vár 2020-ra, majd jövőre gyors kilábalást, az Európai Bizottság sokkal pesszimistább. A német autóipar összezuhant, a debreceni BMW-gyár építését is elhalasztották. Vidéken lassan újraindul az élet, de a cégek még nagy bajban vannak. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.

A koronavírus-járvány árnyékában elkezdte a kormány megtervezni a 2021-es költségvetést. Az már nem újdonság, hogy a parlamenti nyári szünet előtt akarják megszavaztatni a büdzsét, de most még azt sem igazán lehet tudni, másfél hónap múlva milyen állapotban lesz a gazdaság. Maga Orbán Viktor jelentette be, hogy a járvány miatt a 2020-as költségvetést áttervezik, az eredményt azonban nyilvánosságra sem hozták. Vagyis Magyarországnak jelenleg nincs olyan nyilvános költségvetése, amiről ne lenne egyértelmű, hogy már köze sincs a valósághoz. De legalább találtak 420 milliárd brüsszeli forintot gazdaságvédelemre.

De a héten közzétette a kormány a konvergenciaprogramot is. Az EU által elvárt középtávú gazdasági terv szerint a GDP idén 3 százalékkal csökkenhet, a hiányt pedig az ígértnél jobban elengedik, a GDP 3,8 százalékáig. 2021-re már 4,8 százalékos növekedést várnak, azaz a gazdaság gyors visszapattanását remélik. A munkanélküliség is megnőhet 5,6 százalékosra, ami ellentmond Orbán Viktor ígéretének, hogy három hónapon belül mindenkinek lesz állása. Az is kiolvasható a számokból, hogy GDP-arányosan évről évre kevesebbet költ a kormány az oktatásra és a nyugdíjakra.

Hogyan készüljünk még előre 2021-re?

Az Európai Bizottság közel sem látja annyira könnyen menthetőnek a magyar gazdaság helyzetét, mint a kormányunk. A bizottság friss gazdasági prognózisa szerint a magyar gazdaság nem 3, hanem 7 százalékkal fog zsugorodni 2020-ban, munkanélküliségi ráta a kormány által várt 5,6 helyett 7 százalékos lesz, a hiány pedig egészen 5,2 százalékig nőhet.

A vállalkozásoknak kínált likviditási támogatások és az ideiglenes munkahelyvédelmi intézkedések csak korlátozottan lesznek képesek enyhíteni a károkat, ezért a Bizottság a munkanélküliség meredek emelkedésére számít. 2021-ben aztán már elkezdhetünk kilábalni, akkor 6 százalékkal nőhet a GDP. Vagyis a testület V helyett U alakú kilábalást vár, 2021 végére még mindig nem érjük el szerintük a válság előtti szintet.

Kinek a prognózisa jár majd közelebb a valósághoz?

Sokkal könnyebb lesz átlátni, miként lehet menteni a gazdaságot, ha számszerűsítve tudjuk majd, milyen mély szakadékból kell visszakapaszkodnunk. A statisztikai adatgyűjtés normál tempója egy ilyen válságos helyzetben kimondottan lassúnak tűnhet, de a Központi Statisztikai Hivatal legalább már fontos márciusi adatokat közzétett a héten. Amikor ezeket a számokat nézzük, fontos arra emlékezni: március első tíz napjában még nem volt veszélyhelyzet, a turisták még csak kezdtek elmaradozni, és a bolt-, valamint gyárbezárások is később jöttek csak.

Az ipari termelés 10 százalékkal esett márciusban az egy évvel korábbihoz képest, természetesen azért, mert a hónap második felében az összes fontos járműgyár leállt. Az építőipar még 30 százalékkal nőtt, ahogy átadták a lakásokat, amelyeket a 2019 végéig tartó kedvezményes lakásáfa idején kezdtek építeni, de az új építési engedélyek száma Budapesten 1, vidéken 36-50 százalékkal esett. A turizmus gyakorlatilag összeomlott, 65 százalékkal zuhant az árbevétel.

Az inflációs adat első ránézésre még megnyugtató is lehetne: csak 2,4 százalékkal nőttek a fogyasztói árak, ennyire alacsony inflációnk két éve nem volt. De egész más a helyzet, ha részleteire bontjuk az adatot: az üzemanyagárak az olajár zuhanása miatt közel 23 százalékkal estek, minden más drágult, főleg az élelmiszerek árai szabadultak el. A kiskereskedelmi üzletek forgalma 3,5 százalékkal nőtt, ami úgy jött ki, hogy az élelmiszerboltokban 15, a gyógyszertárakban 38 százalékkal nőtt a forgalom, mindenhol máshol viszont stagnált vagy esett, a benzinkutak forgalma pedig 16 százalékkal zuhant.

Mi lesz itt még ez után?

A hét képe: a ferihegyi repülőtér megnyitásának 70. évfordulóját ünnepelték.

©

Rettenetes adatok érkeztek külföldről is. A Bank of England úgy számol, hogy a brit gazdaság teljesítménye idén 14 százalékkal eshet. Az Egyesült Államokban pedig csak áprilisban 20 millió ember vesztette el a munkáját.

A legnagyobb baj számunkra azonban egyértelműen az, hogy a német ipar a legrosszabb várakozásokat is alulmúlta. Egyedül azért nem mondhatjuk, hogy az újraegyesítés óta nem volt ekkora visszaesés, mert a statisztikusok csak 1991 óta használják a mostani módszertant. Összességében 11,6 százalékos az esés, az autóipar viszont 31,3 százalékkal zuhant be.

Melyik ország úszhatja meg legkönnyebben a járványt?

Az alapvetés, hogy ha a német autóipar bajban van, akkor azt megérzi Magyarország is. A BMW be is jelentette: takarékossági okokból egy évvel elhalasztja debreceni üzemének építését. A cég a tavalyi 5,7 milliárd euróról 4 milliárdra vágja meg a fejlesztéssel kapcsolatos költségeit.

A debreceni BMW gyár építése
©

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter gyorsan jelezte, hogy a vállalat vezetőivel jövő héten személyesen fog tárgyalni, az építés pedig már most is zajlik. De ez nem azt jelenti, hogy ne lenne halasztás: a BMW Group Magyarországtól azt a tájékoztatást kaptuk: „több hónap lehet” a munka csúszása.

Mi a megoldás?

A magyar cégek helyzetéről is sorra kaptuk a rossz híreket. Az OTP négymilliárd forint veszteséget szenvedett el csak az első negyedévben. Az Erste eredményéből hatmilliárd forintot visz el a törlesztési moratórium és a bankadó. A Mol 48 milliárd forint veszteséget írt le az év első három hónapjában. A Dunaferr-dolgozók a munkáltatójuktól kaptak levelet, amely szerint ha nem változik a helyzet, csökkenteniük kell egyes munkavállalók munkaidejét.

©
A cégvezető azt is írja, az áprilisi fizetések időben megérkeznek majd.

A textil- és ruházati cégek, és a magyar ruházati üzemek is bajban vannak, hiszen döntően bérmunkára termelnek. Az éttermeknek is túlélési stratégiát kellett kidolgozniuk egyik napról a másikra – össze is gyűjtöttünk néhány példát azokról, akik igyekeznek nem feladni ilyenkor sem. A falusi boltok közül sok már kritikus szinten van, erről a Coop igazgatósági elnöke számolt be. A nagy magyar cégek közül legalább a Richter jól járt: soha nem látott mértékben megugrott a gyógyszercég árbevétele és adózott eredménye, ahogy az emberek megrohanták a patikákat.

Mikorra tér vissza a gazdasági élet a normális menetbe?

Az ország eközben már újraindult – legalábbis Budapesten és Pest megyén kívül. A törzsvendégek egyből birtokba vették a vidéki kávézók, éttermek teraszait, amint hétfőn újra ki lehetett nyitni azokat. A balatoniak abban reménykednek, hogy külföld helyett a magyar tengert választják idén nyáron. Megrohamozták a vásárlók az Ikea-üzleteket is - ha már Budapesten nincs más móka.

A gödi Samsung-gyár 300 dél-koreai munkását az InterContinental Budapest hotelben szállásolták el. Közülük legalább négyen elkapták a koronavírust, ők szobakaranténban vannak. Szükség van a külföldiekre a mezőgazdaságban is, a kormány azt tette lehetővé a héten, hogy a szomszéd országok polgárai közül a mezőgazdasági munkákra érkezőket beengedjék, és a kéthetes karantén alatt is elmehessenek dolgozni.

Ön már lazított a saját szokásain?

 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Sok új fajt fedeztek fel nálunk tavaly, a gond csak az, hogy nagy részük invazív vagy kártevő

Sok új fajt fedeztek fel nálunk tavaly, a gond csak az, hogy nagy részük invazív vagy kártevő

Akadozó alkatrészellátás miatt döcög a termelés a győri Audi-gyárban

Akadozó alkatrészellátás miatt döcög a termelés a győri Audi-gyárban

Megvan, ki veheti meg az LG mobilgyártó részlegét

Megvan, ki veheti meg az LG mobilgyártó részlegét