Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ff98206b-43ca-491d-9481-3a4571c538f8","c_author":"Füstmentes","category":"brandchannel","description":"<strong>Már régóta nem vita tárgya, hogy a dohányzás ártalmas az egészségre. De azt már kevesebben tudják, hogy pontosan mi is az, ami a legtöbb problémát okozza a cigarettázás során. Ennek jártunk utána cikkünkben.</strong>","shortLead":"<strong>Már régóta nem vita tárgya, hogy a dohányzás ártalmas az egészségre. De azt már kevesebben tudják...","id":"20241126_Fustmentes-mutatjuk-mi-a-baj-a-fusttel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff98206b-43ca-491d-9481-3a4571c538f8.jpg","index":0,"item":"4a43a8f2-ee38-45f7-a586-06b38b6e9ba7","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_Fustmentes-mutatjuk-mi-a-baj-a-fusttel","timestamp":"2024. november. 27. 12:30","title":"Égető kérdések – mutatjuk, mi a baj a füsttel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Füstmentes","c_partnerlogo":"5606d0d7-dfa6-418b-8c21-9f81d280bf53","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"746a1221-a8f3-4911-a146-18d6229ba8c5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Jim Abrahams, a Zucker–Abrahams–Zucker-trió oszlopos tagja 80 éves volt.","shortLead":"Jim Abrahams, a Zucker–Abrahams–Zucker-trió oszlopos tagja 80 éves volt.","id":"20241127_Meghalt-Jim-Abrahams-Airplane-Csupasz-pisztoly-Top-Secret-poengyarosa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/746a1221-a8f3-4911-a146-18d6229ba8c5.jpg","index":0,"item":"44b610cb-0313-4f2e-8e7e-ee98bb47c72a","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_Meghalt-Jim-Abrahams-Airplane-Csupasz-pisztoly-Top-Secret-poengyarosa","timestamp":"2024. november. 27. 09:34","title":"Meghalt Frank Drebin atyja, a Csupasz pisztoly, az Airplane! és a Top Secret poéngyárosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eacf66f8-dca4-4f70-b1ff-9430f342cbdc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tíz megyében kell számítani tartós ködre.","shortLead":"Tíz megyében kell számítani tartós ködre.","id":"20241127_suru-kod-figyelmeztetes-hungaromet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eacf66f8-dca4-4f70-b1ff-9430f342cbdc.jpg","index":0,"item":"4060f3e7-c732-49e6-b574-ac1ac56709d2","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_suru-kod-figyelmeztetes-hungaromet","timestamp":"2024. november. 27. 05:35","title":"Sűrű köd miatt adott ki figyelmeztetést a HungaroMet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ca3c805-2f9c-4b91-b2c6-e00b413c9245","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienrennwagen a motorsport-történelem méregdrága ikonikus darabja.","shortLead":"A Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienrennwagen a motorsport-történelem méregdrága ikonikus darabja.","id":"20241127_20-milliard-forintnal-ertekesebb-regi-mercedes-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ca3c805-2f9c-4b91-b2c6-e00b413c9245.jpg","index":0,"item":"0e7b840f-e4e9-489b-8626-cfa392e17974","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_20-milliard-forintnal-ertekesebb-regi-mercedes-var-uj-gazdara","timestamp":"2024. november. 27. 07:59","title":"20 milliárd forintnál értékesebb régi Mercedes vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61e365b8-6da1-45d6-8621-3356dbe3c0b8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz-alapító, aki brüsszeli botránya miatt lépett ki a pártból, nemrég Schmidt Mária hívására tért vissza a közéletbe.","shortLead":"A Fidesz-alapító, aki brüsszeli botránya miatt lépett ki a pártból, nemrég Schmidt Mária hívására tért vissza...","id":"20241126_szajer-jozsef-konyv-bemutato-g-fodor-gabor-schmidt-maria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61e365b8-6da1-45d6-8621-3356dbe3c0b8.jpg","index":0,"item":"f9ed288c-2f8b-4799-9bf6-67fcc27d9f35","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_szajer-jozsef-konyv-bemutato-g-fodor-gabor-schmidt-maria","timestamp":"2024. november. 26. 20:19","title":"Szájer Józsefnek „sok volt az a harminc esztendő”, amit a politikában töltött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","shortLead":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","id":"20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b.jpg","index":0,"item":"5ea7ee2f-79f7-4289-ab54-7288eb8e114a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","timestamp":"2024. november. 27. 06:41","title":"Így szól a V16-os új Bugatti, amit Horvátországban tesztelnek – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Die Presse szerint Európának okulnia kell a korábbi hibákból és saját kudarcaiért nem tolhatja át a felelősséget másokra. A közel-keleti tűzszünetről ír a Washington Post, a Wall Street Journal és a Guardian. Nehéz helyzetbe került a magyar és a szlovák kormány, miután az Egyesült Államok szankciók alá vonta a Gazprombankot. Trump visszatérése után Európának a zsebébe kell nyúlnia biztonsága érdekében, írja a Time magazin.","shortLead":"A Die Presse szerint Európának okulnia kell a korábbi hibákból és saját kudarcaiért nem tolhatja át a felelősséget...","id":"20241128_nemzetkozi-lapszemle-europa-eu-von-der-leyen-kozel-kelet-trump-biden-netanjahu-gazprombank-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"de15e4c2-7878-4058-aa6d-d915c78191e0","keywords":null,"link":"/360/20241128_nemzetkozi-lapszemle-europa-eu-von-der-leyen-kozel-kelet-trump-biden-netanjahu-gazprombank-oroszorszag","timestamp":"2024. november. 28. 10:34","title":"Die Presse: Európa 1945 óta nem volt ennyire súlyos helyzetben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe95b8da-8224-4988-9531-5e9a0759142d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A gyártó azt mondja, 300 ezer kilométerig nem kell hozzányúlni. ","shortLead":"A gyártó azt mondja, 300 ezer kilométerig nem kell hozzányúlni. ","id":"20241126_Ujra-feltalalna-a-feket-is-a-Mercedes-az-elektromos-autok-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe95b8da-8224-4988-9531-5e9a0759142d.jpg","index":0,"item":"87e2819c-9f97-4ac8-886a-42eac37d7a26","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_Ujra-feltalalna-a-feket-is-a-Mercedes-az-elektromos-autok-miatt","timestamp":"2024. november. 26. 18:09","title":"Újra feltalálná a féket is a Mercedes az elektromos autók miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyarországot másodszor is bóvliba vágták, és a kormány turbó fokozatra kapcsolta a törvénygyárát. Olyan törvény is átment, amely miatt nagyon megüthetjük a bokánkat, amikor pénzt kérünk az EU-tól és az IMF-től pár hét múlva. Törvénytelen és használhatatlan lett a jövő évi büdzsé, kivégezték a pénztárakat, robog az elfogadás felé a jegybank függetlenségét felszámoló MNB-törvény, magasabb lett az alapkamat és jön a recesszió. A végén még Németh Lászlóné is színre lépett. A hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Többek között éppen a kiszámíthatatlanság miatt látja úgy a Standard & Poor’s, hogy túl kockázatosak vagyunk ahhoz, hogy befketetésre ajánljon minket. A piac ezzel sajnos teljesen egyetért a jelek szerint.
Hiába voltak azonban a bírálatok, a kormányfő elutasító álláspontra helyezkedett, és a január elsején hatályba lépő MNB-törvényt is jövő héten várhatóan elfogadja a parlament. Egyes sajtóértesülések és elemzői vélemények szerint a kormány végső célja azzal, hogy benyomul az MNB-be, a jegybanki devizatartalékok megcsapolása.
Azonban éppen ezzel a taktikával kerülhet igazán veszélybe igazán az ország finanszírozása. Ugyanis valószínűleg csak a Nemzetközi Valutaalaptól és az Európai Uniótól kaphatunk a közeljövőben (megfizethető kamatú) devizaforrást, amelyből visszafizethetjük a jövőre lejáró adósságainkat.
Recesszió, magas infláció és még magasabb alapkamat jön
A héten 6,5-ről 7 százalékra emelte a jegybanki alapkamatot a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa, amin a Nemzetgazdasági Minisztérium előre csomagolt közleményben azonnal kiakadt. Pedig Simor még azt is belengette, hogy az infláció emelkedése miatt további kamatemelés kellhet, és az MNB kész is erre.
Simor András szerint a rossz befektetői megítélésünk miatt szükségünk van az IMF-re is.
Törvénytelen és kínos büdzsé született
Kedden hajnalban a parlament törvénysértő eljárással fogadta el a jövő évi büdzsét. A zárószavazás előtt a kormánypárt átírta a kiadási és bevételi főösszeget, pedig ezt nem lett volna szabad. Ráadásul ez is csak egy kínos bakisorozattal „sikerült”: a szavazás előtt egyszerre három főösszeg-verziót is benyújtottak a parlamentnek, majd amikor ezt észrevették, összerántották a költségvetési bizottság rendkívüli ülését, amely egy negyedik verziót fogadott el. A költségvetés bevételi és kiadási előirányzatait ugyanakkor nem írták át, pedig a kormány már alacsonyabb gazdasági növekedéssel számol, mint a költségvetés benyújtásakor, így az elfogadott büdzsé egyetlen száma sem stimmel.
A büdzséhez az utolsó pillanatban hozzácsapták a Matolcsy György által 320 milliárd forintos kiigazításnak nevezett megszorító csomagot. A korrekció ténylegesen csak 120 milliárd (és így lehet, hogy nem lesz elég jövőre), ami a minisztériumok klasszikus fűnyíróelvű megszorításából, a tervezettnél gyorsabb és nagyobb mértékű jövedéki adóemelésből, valamint a magánnyugdíjpénztárak végleges ellehetetlenítéséből áll.
Vége a pénztáraknak
A magánnyugdíjpénztárak maradékát azzal teszi tönkre a kormány, hogy megszünteti a pénztári tagdíjat (a mintegy 48 milliárd forintot kitevő összeg ugyanis a jövő évi költségvetési kiigazítás egyik fontos eleme lett). Az újabb agresszív lépés miatt kedden lemondott Bába Julianna, a pénztárak érdekképviseletét ellátó Stabilitás Pénztárszövetség elnöke, a pénztártagok pedig pertársaságokat szerveznek.
Az új szabályok szerint januártól a munkavállalók béréből csak az állami nyugdíjalapnak lehet járulékot utalni, a kasszák így bevétel nélkül maradnak. Emiatt vagy mind bedől vagy egy-kettő marad, amely önkéntes tagdíjakból tartja majd fenn magát. Utóbbit ugyanis megengedte a kormány, de egyúttal megnyitotta az állami pillérbe való átlépés lehetőségét is annak a 100 ezer pénztártagnak, akik januárban a pénztáruk mellett döntöttek. A pénztártagok egyik vonzó sajátossága a kormány számára a kormány számára feltehetően az a 230 milliárd forintnyi megtakarítás, ami a pénztáraknál maradt.
Ezúttal azonban nem érdemes dilemmázniuk a kasszatagoknak, és érdemes megvárni, vajon az összes magánnyugdíjpénztár bedől-e. Ha igen, így is úgy is automatikusan visszakerül mindenki az állami nyugdíjrendszerbe, ha viszont nem, akkor a kasszatagok még eldönthetik, megéri-e kitartani pénztáruk mellett az önkéntes tagdíjfizetéssel.
Dilemmázni már csak azért sem kell, mert a kormány végül visszaadta az állami nyugdíjlehetőséget a kasszatagoknak is (megszűnt a Matolcsy által elindított kiszerződés jogintézménye). Persze ezzel bolondot csinált azokból, akik éppen a kiszerződéssel fenyegetőzés miatt nem mertek a pénztáruknál maradni.
Németh Lászlóné színre lép
Németh Lászlóné személyében lett új fejlesztési miniszter-jelöltünk is, aki várhatóan 28-án teszi le a miniszteri esküt. A leendő kormánytag feltűnése nem aratott elsöprő közönségsikert.
Diplomája nincs, ami legalább arra magyarázattal szolgál, eleinte miért vonakodtak kiadni az életrajzát. Azt viszont egyelőre nehéz elképzelni, hogyan lesz képes a kezében tartani a hatalmas összegekről döntő fejlesztési minisztériumot.
Egy másik pedig az, hogy Matolcsy György határidőre benyújtotta a parlamentnek a kedvezményes végtörlesztést lezáró a bankszövetséggel kötött megállapodást lehetővé tevő törvénymódosításokat.
Ennél már kevésbé mondható pozitívnak, hogy a MÁV ismét jó nagy összeget kapott, és mintegy 50 milliárdnyi adósságát vállalja át az állam. Pedig az átalakítási terv, ami garantálná, hogy az adósság nem fog újratermelődni, sehol nincs, jóllehet már október elejére el kellett volna készülnie.
Akár elő is vehetnénk az okos lány meséjét az elmúlt hét nap legfontosabb eseményeinek felidézéséhez: a hatalmas várakozás övezte pénteki EU-csúcs hozott is eredményt, meg nem is. Magyarországon lesz is növekedés, meg nem is. Az Orbán-kormány fejlesztési minisztere pedig lemondott, meg nem is. Legalábbis attól függően, hogy ki meséli. A hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Egyre többen gondolják úgy, hogy széteshet az euróövezet. Itthon egyre erősebb a vélekedés, hogy a kormány gazdaságpolitikája megbukott, a nemzetgazdasági miniszternek mennie kell. Ezt tetézve Matolcsy György zavaros víziókat vázoló növekedési tervet tett le az asztalra, amely még csak a módosított jövő évi növekedésünket sem tartalmazza. A bankok ugyanakkor érdemi javaslatokkal álltak elő a devizahitelesek megmentéséhez, az új munkatörvénykönyv pedig megakadt a kétharmados kormánypárt torkán. A hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Hatalmas a különbség a Századvég és a Medián közvélemény-kutatási eredményei között. A kormánypárti intézetnél a Fidesz-KDNP biztosan vezet a Tisza előtt, a harmadik legnépszerűbb párt pedig az MKKP.
Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba.